Blog - veljača 2008
petak, veljača 22, 2008
Drama je nastala kao varijacija melodrame. Za razliku od melodrame u njoj je manje naglašena radnja a veći je naglasak na karakter likova, ali i ovdje su glavna tema emocije.   

NASLOV

Naslov drame treba odražavati emocije i vrlo često je u obliku pitanja jer najavljuje da će se gledatelj imati što pitati tijekom gledanja tog filma. Primjeri:

"A Streetcar Named Desire" - (Tramvaj zvan čežnja, 1951) - klasična drama s jakim likovima i emocijama
"What Ever Happened to Baby Jane?" (Što se zapravo desilo Baby Jane?, 1962) - najdramatičnija zamjena uloga događa se na samom kraju filma

ULOGE

I drama i melodrama imaju isti raspored uloga - VI, VL i SV. Najbitnija razlika između drame i melodrame je u trajnosti dodjela uloga likovima.  U melodrami svaki lik zadržava svoju ulogu do kraja filma. U drami se uloge izmjenjuju i mogu biti istodobne. Na primjer ako u našoj drami u početku dodijelimo Ani ulogu VI, Branku ulogu VL a Cvjetku ulogu SV, poslije se može otkriti da je zapravo Branko VI, Cvjetko VL a Ana SV. Uloge se mogu mijenjati i nekoliko puta tijekom radnje. U složenijim dramama može postojati više žrtava, više nitkova i više spasitelja koji isto mogu mijenjati uloge.

U nekim dramama i ne postoji uloga SV, te su obično s tragičnim završetkom.
 
RADNJA

U drami je radnja svedena na minimum i služi samo za dovođenje likova u situacije u kojima oni prezentiraju svoj karakter. Radnja je uglavnom statična, s puno dijaloga. Nije čudno što je većina drama na filmu ustvari prenesena s kazališnih dasaka. Kazališna pozornica je statična i ne pruža puno mogućnosti akcije. Ne ubacujte akcije osim koliko je potrebno za održanje priče. 

Najveću pažnju u radnji treba posvetiti pažljivoj razradi spomenute zamjene uloga među likovima. Bitan je trenutak kad se ta promjena odigrava i otkriva gledatelju. Najdramatičnija zamjena se obično ostavlja za pred kraj filma. U primjeru filma "What Ever Happened to Baby Jane?" Jane, uvjerena da je kriva za invalidnost svoje sestre Blanche preuzima brigu o njoj i kao VI trpi godinama sve njene hirove i maltretiranja. S vremenom Jane postaje VL i maltretira nepokretnu Blanche koja je sada u ulozi VI. Na kraju filma Blanche otkriva Jane istinu da nije ona uzrokovala Blancheinu invalidnost nego je zapravo Blanche ta koja je pokušala ubiti Jane ali je pri tome unesrećila samu sebe. Konačni zaokret.

Prostor i vrijeme odvijanja drame nije jako kritično, ali je vezano za društveno uređenje koje može imati utjecaja na karakter likova. Na primjer dramu s temom odnosa u obitelji možete jednako dobro postaviti u suvremenu Hrvatsku, kolonijalnu Indiju, antički Grčku ili buduću svemirsku postaju u orbiti oko Marsa. Dakako, paziti na vjerodostojnost. U nekim epizodama serije "Star Trek" mogu se odgledati sasvim dobre drame.

DIJALOG

Dijalog je najvažniji dio drame i izuzetno je zahtjevan. Naime, pošto nema puno akcije, dijalog je glavno sredstvo izražavanja karaktera likova. Svaka rečenica mora biti pažljivo složena i usklađena s karakterom lika i, što je najvažnije, s promjenama njegovih uloga. Početnicima scenaristima se ne preporuča pisanje scenarija za drame dok malo ne steknu iskustva na drugim žanrovima. Poznavanje psihologije je velika prednost.

unbeliever @ 19:24 |Komentiraj | Komentari: 5 | Prikaži komentare
Vidim da je onaj post o pisanju scenarija pobudio dosta zanimanja, pa osjećam obavezu svekolikom blogočanstvu ponuditi daljnju pouku iz pisanja scenarija. Ovaj put ćemo obraditi temu scenarija za melodramu. 

Unatoč raširenom vjerovanju da je melodrama podvrsta drame, istina je sasvim suprotna. Melodrama je nastala ranije a drama je njena varijacija. Stoga ćemo najprije obraditi pisanje scenarija za melodramu.

NASLOV

U naslovu filma uglavnom se pojavljuje ime žrtve ili spasitelja, nikad nitkova. Naslov također treba najaviti da se radi o nekim nevoljama i peripetijama. Primjeri:

"The Perils of Pauline" - (Paulinine nevolje) film iz 1914., savršen primjer naslova melodrame.
"The Adventures of Robin Hood" - da, da, priča o Robinu Hoodu je prava melodrama.

ULOGE

VI (Victim) - žrtva - nevina i naivna osoba koja samo želi živjeti udobno i u miru ali joj to nitkov ne dopušta. Mora posjedovati neku vrijednost što nitkov želi za sebe, na primjer nasljedstvo, vlasništvo nad vrijednim posjedom, kartu do skrivenog blaga, basnoslovno vrijedan dragulj i slično. Ta vrijednost mora biti takva da ju žrtva nije stekla vlastitim trudom, jer onaj tko je sam stekao svoje bogatstvo nije psihološki materijal da postane žrtva u melodrami. Ponajbolje je kad žrtva nije ni svjesna te vrijednosti, jer je onda stalno na muci zašto se baš njoj događaju te silne nevolje, što je prilika za stvaranje visokog emocionalnog naboja u filmu.

VL (Villain) - nitkov, hulja koja se želi domoći vrijednosti koju žrtva ima. Obično nije zainteresiran za samu žrtvu kao osobu, ali može biti i to ako je VL zgodna mlada djeva. Pokvaren do dna duše. Uvijek djeluje u potaji, zakulisno. Vrlo ćesto je u srodstvu sa žrtvom.

SV (Saviour) - spasitelj koji priskače u pomoć žrtvi u više navrata tijekom filma i na kraju ju definitivno oslobađa svih daljnjih nedaća. Moralna vertikala koja upravo zbog svojih vrlina teško vodi bitku s nitkovom jer se oslanja samo na institucije društva i etički ispravne akcije. Mora biti bogat jer zbog moralnih ograda mu ostaje jedino plaćanje kao sredstvo za rješavanje problema, a omogućuje mu i da ne bude zainteresiran za žrtvino bogatstvo. Ako je u srodstvu sa žrtvom to je obično tajna veza koja će se otkriti tek na kraju filma. Žrtva obično i ne poznaje dobročinitelja do se ta veza ne otkrije.

RADNJA

U melodrami je radnja manje-više linearna i usmjerena je na izazivanje emocija; emocije nisu linearne već tijekom filma osciliraju što je moguće više između zabrinutosti, žalosti, ljutnje, olakšanja i sreće. Glazba se intenzivno koristi za naglašavanje emocija (odatle onaj prefiks 'melo'). 

U uvodu se opisuje vremensko razdoblje radnje, društveno uređenje, socijalno okruženje u kojem žive likovi, te se prikazuju i sami likovi kako bi se odmah na početku dalo zaključiti tko je žrtva, tko nitkov a tko spasitelj. Ta raspodjela uloga ostaje do kraja filma. Tijekom zapleta filma VL nekoliko puta pokušava doći do bogatstva koje ima VI. Svakim VLovim pokušajem VI se nalazi u sve većim nedaćama a nije joj jasno ni kako ni zašto se u tim nedaćama našla. VI stoga pati, razdire se sumnjama i uglavnom proizvodi ogromnu količinu snažnih emocija. SV svaki puta priskače u pomoć i vadi VI iz nevolje, ali potajno tako da se ne razotkrije njegov identitet žrtvi. Gledatelji, naravno, cijelo vrijeme znaju tko je SV jedino im se ne otkriva zašto on spašava VI, tj. kakva je ona tajna veza. Najefektnije scene filma su one u kojima VI koja je netom spašena iz jedne nevolje, i s nevjericom to pokušava shvatiti, saznaje da joj je VL namjestio nevolju još goru od one iz koje je upravo izašla. U kulminaciji filma VI dospijeva u tako veliku nevolju da joj prijeti potpuna propast i SV shvaća da mora istupiti u javnost kako bi onemogućio sve daljnje pokušaje VLa. On javno obznanjuje svoju vezu sa VI, te otkriva tajnu vrijednosti za kojom čezne VL. VI postaje punopravni vlasnik te vrijednosti i VL više ne može ništa učiniti te ostaje na kraju pokunjen i posramljen. Rjeđe mu se dogodi i neka fizička kazna.

U melodramama se ne prikazuje nasilje. Ako ima potrebe da se neki lik ukloni, tada se obično koristi otrov ili namještena nesreća. Fizički obračuni, ako ih radnja zahtijeva, samo se naznače svojim početkom ali se ne prikazuje njihov tijek. Na primjer, ako neki lik treba biti ubijen u uličnoj sačekuši, prikazat će se samo kako mu ubojica prilazi s leđa i vadi nož iz pojasa. Tu se kadar prekine i samo poslije vidimo kako se donosi vijest o pogibiji. Melodrame su najzanimljivije ako se odvijaju u nekom prošlom vremenu, te daju priliku za oslikavanje društvenog uređenja iz tog vremena. Scenaristi tu trebaju uložiti najviše pažnje, radi vjerodostojnosti.

Podvrsta melodrame je tragedija koja se od melodrame razlikuje samo po tome što na kraju umire bilo VI bilo SV. (U primjeru Robina Hooda umire SV).

DIJALOG

Dijalog glavnih likova u melodrami nije zahtjevan. VI uglavnom uzdiše i snebiva se, te povremeno izražava veselje kad ju spase iz neke od nevolja. SV također ne govori puno, jedino treba obratiti pažnju na završnu scenu u kojoj se razrješavaju problemi VI, u kojoj SV treba jasno i s dramskim žarom objasniti cijelu situaciju. Tekstovima VL treba obratiti malo više pažnje jer on cijelo vrijeme spletkari i gledateljima mora biti jasno kakve poteze on povlači, da bi razumjeli u kolikoj nevolji je VI. Najzahtjevniji dio dijaloga su zapravo razgovori sporednih uloga jer kroz njih treba prenijeti atmosferu vremena i društva u kojem se odvija radnja. Tu ne smije niti kompromisa - proučiti povijesne podatke o govoru i običajima ljudi iz tog vremena i prostora. 

Nastavak: Kako napisati scenarij za dramu

unbeliever @ 19:13 |Komentiraj | Komentari: 1 | Prikaži komentare
četvrtak, veljača 21, 2008
Blogosfera je jedna otvorena zajednica u kojoj piše svatko tko hoće, ono što hoće. Prevladava non-fiction proza, za kojom je odmah omiljeno literarno područje pjesništvo, oko kojega smo već imali neke rasprave, manje-više burne. Primijetih, međutim da je jedno područje sasvim zapostavljeno - scenaristika. Nigdje naići niti na jedan scenarij za film. Nakon kraćeg razmišljanja dođoh do zaključka da je uzrok tome slabo poznavanje tog područja od strane blogerske zajednice. Pjesništvo je tu s nama već tisuće godina i danas svaka šuša zna (ili bar vjeruje da zna) kako napisati pjesmu. Sa scenarijem je sasvim druga priča. To je mlada književna vrsta koja, za razliku od modernog pjesništva, ima vrlo stroga pravila koja treba poštivati ako se hoće napisati dobar scenarij. (Definicija: Dobar scenarij je onaj scenarij kojega je producent spreman otkupiti i po njemu snimiti film.) Stoga sam odlučio svekolikom blogočanstvu podastrijeti ovu malu uputu za pisanje scenarija. Tko zna, možda netko od nas napiše novi blockbuster.

NASLOV

Naslov je najvažniji dio scenarija. Naslov nije zbog gledatelja već zbog producenata. Većina producenata će samo na temelju naslova odlučiti da im se scenarij ne sviđa i neće ga niti otvoriti. Da biste producentovu pažnju prenijeli s naslovnice na prvu stranicu scenarija, iz naslova mora biti jasno o čemu se u filmu radi. Primjeri dobrih naslova:

"UMRI MUŠKI" - odmah je vidljivo da su u filmu prave muškarčine koje bi trebale umrijeti ali se ne daju.
"ANAKONDA" - sam pogled na ovu riječ priziva vam sliku tridesetmetarskog gmaza razjapljenih čeljusti. Sve jasno.
"GET SHORTY!" - ne samo da je jasno da se tu radi o komičnoj jurnjavi, već je jasno i da će glumiti Danny De vito. 

Primjeri loših naslova:
"NA ZLATNOM JEZERU" - da nije bio obiteljski projekt dinastije Fonda, ovaj film nikada ne bi bio snimljen. Neka samo pokušaju oni koji nisu gledali film iz naslova dokučiti o čemu se tu radi. (Film inače spada u meni draga ostvarenja).
"MOJ TAJNI ŽIVOT" - ovaj naslov može proći samo ako je kao autor potpisan poznati masovni ubojica, zvijezda američke nogometne lige ili neka druga celebrity osoba. Ali to na kraju neće biti naslov filma.

ULOGE

Slijedeća stvar po važnosti je odabir i karakterizacija likova. Ovaj dio ovisi o žanru filma. Svaki žanr ima svoja pravila za odabir likova, koja se moraju strogo poštivati ako se želi napisati dobar scenarij. Uzet ćemo kao primjer akcijski film.

Glavni (obavezni) likovi:

GG (Good Guy) - dobri dečko je čvrstog karaktera, moralan ali nekonformist; u sukobu s autoritetima i društvenim sustavom; sustav ga odbacuje ali povremeno dolazi pokajnički tražiti pomoć koju jedino GG može pružiti; iako moralno besprijekoran, mora imati jednu mrlju na savjesti iz prošlosti kako bi ga njegovi protivnici imali čime zajebavati, i što će u njemu izazivati moralnu dilemu i sumnju u vlastitu sposobnost izvršenja misije koja mu je u filmu namijenjena.  

BG (Bad Guy) - ima skoro iste karakteristike kao GG, dapače su GG i BG u prošlosti bili na istoj strani, samo je BG u nekom momentu odbacio moralna načela, što se najbolje vidi u poricanju odgovornosti (... ja postavio bombu, a ako ne platite x milijuna vi ćete  biti krivi za smrt par milijuna ljudi ... ). U nekim scenarijima se pokušava opravdati taj čin poricanja kroz flashback u kojemu sustav izigrava BG-a pa on zbog toga postaje BG, ali to je sasvim nebitno za dobar scenarij.

BL (Belle) - ljepotica, zna se, ima ulogu da se oko nje natežu BG i GG. Naime, bez obzira što je osnovna tema filma spašavanje svijeta od zle namjere BG-a, u pozadini je uvijek atavistička borba mužjaka za ženku. U počecima žanra BL je bila obična glupa plavuša, ali sa razvojem svijesti o ravnopravnosti žena situacija se popravila i danas BL, osim što je ljepotica, mora biti akademski obrazovana i svjetski poznata specijalistica baš za ono područje iz kojega dolazi glavna prijetnja u filmu (biologija, kemija, geologija ...). Kako se sa dvadeset i pet godina života uspijeva steći doktorat i svjetsku znanstvenu reputaciju, fenomen je koji možete pokušati objasniti ali bolje nemojte, nitko to nije uspio a da pri tom nije dojam učinio lošijim). Ne zaboraviti važan detalj - BL mora biti privatnim životom povezana i sa GG i sa BG. Sigurno rješenje - GG i BL su bili u braku ali su od prije par godina (ne)sretno razvedeni; GG ju još uvijek voli i pati zbog razdvojenosti; BL očijuka sa BG ali ne može se odlučiti jer i ona još uvijek osjeća nešto za GG; BG kuži te njene osjećaje i zbog toga je još više nabrušen na GG. Obavezni element - GG i BL na kraju filma ponovo uspostavljaju romantiku. 

GGS (Good Guy's Sidekick) - prišipetlja GGa, zadužen za komični dio filma; nespretan, fizički neatraktivan da ne bi pravio konkurenciju GGu kod BL, iako mu je obično intelektualno nadmoćan.  Stvara toliko problema da se nameće pitanje zašto ga GG vuče sa sobom. Odgovor na to pitanje daje se u vrhuncu filma kada GGS daje GGu onu sitnu mrvu pomoći (fizičke, psihološke ili oboje) taman potrebne za izvršenje misije koja je do tada izgledala nemoguća. 

BGS (Bad Guy's Sidekick) - zadužen za veći dio nasilja u filmu; izvršitelj zlih djela u ime BGa, uglavnom s većom dozom okrutnosti od one koju njegov nalogodavac očekuje. Poželjno je da ima neke elemente monstruma - monstruozne implante, ružne ožiljke, nastrane sklonosti i slično. Prije kraja filma mora biti uništen (pazite - ne samo ubijen, već potpuno uništen) kako bi se stvorio efekt pročišćenja od zla. 

CP (Corrupted Politician) - ružan i glup; pomaže BGu bilo zato što je u dogovoru s njime bilo zato što je jednostavno glup i pokvaren pa djeluje kontraproduktivno općoj dobrobiti. Pred kraj filma biva raskrinkan ali najčešće ne nadrapa koliko je zaslužio, uglavnom doživljava moralnu osudu (što za političara i nije bog zna kakva kazna). Važno - CG može biti bilo koji političar, vojni ili policijski dužnosnik, osim predsjednika države; predsjednik je nedodirljiv i uvijek se mora prikazati kao visoko moralna, odlučna i hrabra osoba; ako i jest upetljan u nešto onda je to samo zbog pokvarenjaka koji njime manipuliraju. Neka vas ovo ne zbunjuje - nalazimo se na području fikcije. 

HP (Honest Politician) - pošteni političar (još jednom se podsjetimo da smo u domeni fikcije) obično je neka osoba koja trenutno nije na utjecajnoj poziciji, ali uživa povjerenje zbog svoje neokaljane prošlosti, te može utjecati na odgovorne da promijene mišljenje. HP je uvijek u nekoj vezi (prošloj ili sadašnjoj) sa GG ili sa BL, i ima povjerenje u njih, te će se aktivirati na njihov poziv, ako samo uspiju doći do njega. Lik je idealan za predsjednika države.

Sporedni likovi:

Uz ove obavezne likove u filmu se pojavljuju i drugi manje ili više važni likovi, koji uglavnom popunjavaju prostor oko glavnih likova i odrađuju dijelove radnje kad glavni likovi nisu u kadru. To je potrebno jer glavni likovi nisu sposobni ispuniti cijelo trajanje filma vlastitim aktivnostima.  

PRIČA

Priča u filmu nije pretjerano važna, ali mora je biti kako bi se glavni likovi doveli u odgovarajuće situacije u kojima mogu razvijati svoje odnose. Priča se razvija u četiri faze. 

Faza 1 - Uvod

U uvodu prikazujemo kako se BG priprema izvesti svoje remek(zlo)djelo. Objašnjavamo tehnološko područje u kojem radi BG-ov plan, kako bismo poslije imali opravdanje za uvođenje BL u radnju. Ubijamo desetak statista kako bi bilo jasno da BG misli ozbiljno. Pokazujemo GG-a kako se bavi nečime što nema nikakve veze s budućim zapletom ali oslikava njegov karakter, jer je njegova sadašnja djelatnost neka vrsta dragovoljne pokore za onu mrlju na savjesti koju vuče iz prošlosti. 

Faza 2 - Zaplet

Netko od sporednih likova slučajno otkriva informacije po kojima se onako izdaleka da naslutiti da netko sprema neku nepodopštinu, ali još se ne zna ni tko ni što. O tome obavještava GG ili BL (na volju vam odabir) koji prepoznaju ozbiljnost prijetnje i o tome pokušavaju obavijestiti nadležne institucije. Nadležne institucije odbijaju prihvatiti ozbiljnost prijetnje, u čemu glavnu ulogu ima CP, zataškavaju stvar i zabranjuju svaku daljnju istragu o tome. GG to naravno ne prihvaća (sjetimo se da je u sukobu s autoritetima) i nastavlja istraživati sam. Saznaje sve više podataka i otkriva tko se krije iza zlog plana ali to još ne može dokazati. Pokušava omesti plan ali bez većeg uspjeha. BG saznaje da mu neko ometa planove, a najvažnije je da sazna da je ometač baš njegov mrski takmac iz prošlosti. Šalje BGS-a da sredi GG-a. U ovoj fazi BG je cijelo vrijeme u prednosti i GG uglavnom nadrapava u svojim pokušajima do dopre do BG-a, jedva izvlači živu glavu iz napada BGS-a, ali ne odustaje od potjere što podupire sliku njegovog karaktera. GGS ga cijelim tim putem prati i unosi malo humora u njihova stradanja (dio tih stradanja izazove i sam GGS).    

Faza 3 - Vrhunac

Kroz cijeli zaplet situacija GGa se pogoršava, ali on ipak uspijeva BGSa privesti njegovoj strašnoj i pravednoj sudbini, te doprijeti do samog BGa kako bi s njime sredio račune. Ne toliko račune oko sadašnje prijetnje čovječanstvu, koliko one račune iz prošlosti. U ovoj fazi GG i BG se moraju goloruki potući. Ne dolazi u obzir da GG sredi BGa pucanjem iz avionske strojnice koju baš ima u ruci. Ne, on mora odbaciti sve naoružanje i natući BGa goloruk. U filmovima koji pretendiraju na najvišu klasu žanra GG smije pri tome koristiti samo šake. Ovo ima veze s onim atavističkim nagonom borbe za ženku (BL). GG mora pokazati svoju fizičku nadmoć kao mužjak kojemu će se pružiti prilika za daljnji rasplod i produljenje vrste. Tu tehnologija ne igra ulogu (a bogme se ne pita ni za one gene koji nose intelekt). No ipak se mora paziti na moralni lik GGa, pa on nikad ne smije izravno ubiti BGa. Nakon što GG dokaže svoju fizičku nadmoć, BG može stradati tako da u žaru borbe padne s visine (GG ga pri tom pokušava spasiti), ili mu se već dogodi neka druga nezgoda sa smrtnim završetkom, ali nikad izravno akcijom GGa. GG je moralan i ne ubija, osim u krajnjoj nuždi obrane, a u takvoj situaciji pred BGom nije jer je već dokazao da je nadmoćan. Dakle, ni u ludilu nemojte da vaš GG potegne pljucu i ustrijeli BGa, ma koliko to ovaj zaslužio. Pustite mašti na volju, scena pogibije BGa je jedna od ključnih scena u filmu - što luđa i bizarnija, to uspješniji film. 

Nakon što sredi BGSa i BGa, stvar još nije gotova jer je GG dospio u posve bezizlaznu situaciju. Naći će se, na primjer, u zapaljenom avionu koji pada na višemilijunski grad s nuklearnom bombom koja će eksplodirati za manje od minute. Tu sad nastupa GGS (ovu ulogu može preuzeti i BL, to je posebno romantičan trenutak) koji se naizgled neočekivano pojavljuje s onom mrvicom pomoći koja će omogućiti GGu da deaktivira bombu sekundu prije eksplozije, ugasi požar, osposobi komande aviona i sleti izvan grada u dovoljnoj mjeri uspješno da on i drugi eventualni putnici izađu iz aviona živi.  

Faza 4 - Razrješenje

Ova faza služi za ispuhavanje adrenalina i doživljaj poetske pravde. Prikažemo kako je HP sredio CGa, kako su se spasili još neki sporedni dobri likovi i kako su nadrapali neki sporedni zločesti likovi, kako je cijeli svijet odahnuo jer je opasnost prošla. GGa odvoze u bolnicu da mu zakrpaju sve ono što mu je BG polomio i iskidao. BL ga prati a u njihovim pogledima se jasno vidi da njihova ljubav ima budućnost. The End.

DIJALOG

Dijalog je najmanje važan dio scenarija. GG i BG govore vrlo malo, na primjer u sceni njihove tuče čitav dijalog se sastoji od par uzvika (uf, aaargh, you bastard, fuck you ...). BGS jedva da išta izusti, on je sav u djelu. BL govori malo više, ako je znanstvenica onda treba koristiti što više nerazumljivih pojmova koji zvuče znanstveno; nije bitno ako ti pojmovi zaista ne znače ništa ili su međusobno kontradiktorni. Rječnik i frazeologiju CPa i HPa lako ćete savladati ako malo pratiti izvještaje sa sjednica sabora. Najviše pažnje treba posvetiti tekstovima GGSa jer on je zadužen za intelektualni dio filma. Njegove replike moraju obilovati humorom, filozofskim zaključcima, referencama na literaturu ili druge filmove. To je najteži dio posla za scenaristu jer zahtjeva dosta širok dijapazon opće kulture.

Nastavak: Kako napisati scenarij za melodramu
unbeliever @ 18:54 |Komentiraj | Komentari: 25 | Prikaži komentare
petak, veljača 15, 2008

Why we never understand each other

unbeliever @ 06:52 |Komentiraj | Komentari: 2 | Prikaži komentare
četvrtak, veljača 14, 2008
Na temelju članka 80. Ustava Republike Rvacke i članka 1. Poslovnika našega Sabora koji se je sabrao ovdje u konobu našega Ante, isti sabor na sjednici 14. veljače 2008., daje

Vjerodostojno tumačenje članka 34 Krivičnog zakona Republike Rvacke

Za razliku onoga što hoće prikazat oni komunjare i četničke sluge, članak 54 Krivičnog zakona Republike Rvacke ima se čitati vako kako je tute doli napisano, a najvažnije je čitat ono napisano u sitna slova koja one slipčine komunjare ne mogu pročitat, nego samo zdravo Rvacko oko vidi i razumit može.  

KRIVIČNA DJELA PROTIV ŽIVOTA I TIJELA

Ubojstvo

Članak 34.

(1) Tko drugog liši života kaznit će se zatvorom najmanje pet godina. 

(2) Zatvorom najmanje deset godina ili zatvorom od dvadeset godina kaznit će se: 
1) tko drugog liši života na okrutan ili podmukao način; 
2) tko drugog liši života i pri tome sa umišljajem dovede u opasnost život još nekih osoba: 
3) tko drugog liši života pri bezobzirnom nasilničkom ponašanju; 
4) tko drugog liši života iz koristoljublja, radi izvršenja ili prikrivanja drugoga krivičnog djela, iz bezobzirne osvete ili iz drugih naročito niskih pobuda; 
5) tko liši života službenu osobu pri obavljanju unutarnjih poslova koji se odnose na sprečavanje i otkrivanje krivičnih djela, hvatanje počinitelja krivičnih djela, čuvanje javnog reda i mira, ili tko liši života službenu osobu kojoj je povjereno čuvanje osobe lišene slobode ili tko liši života osobu pri vršenju neke od ovih dužnosti koju obavlja u funkciji društvene samozaštite. 

(3) Olakotne okolnosti:
1) Ako je osoba lišena života srbin ili komunjara kazna se ima prepolovit;
2) Ako je ubojica Rvacki dragovoljac, kazna se ima još jednom prepolovit;
4) Ako je ubojica stekao status Rvackog dragovoljca uz pomoć Suzane Jelavić kazna se ima podilit sa tri;
5) Ako ubojica sudu pokaže bočicu suza koje je Jadranka Kosor isplakala nad teškom sudbinom majki Rvackih dragovoljaca, kazna se ima ukinit!


NAPOMENA: Ova groteska inspirirana je komentarima na članak "Ubojicama obitelji Olujić ukupno 57 godina zatvora"

unbeliever @ 23:04 |Komentiraj | Komentari: 2 | Prikaži komentare
ponedjeljak, veljača 11, 2008
Evo, opet me je moja tajna muza suton potaknuo da se pokrenem i napišem nešto. On to meni tako povremeno napravi, odlučim se neko njegovo pisanje komentirati pa onda dodam previše literarnog kvasca, tekst naraste i prelije se preko posude za komentar. A to je obično onda kad se ne slažemo u mišljenjima pa je potrebno argumetirati svoje stavove, da se komentar ne svede na ono često viđeno - fuj, bljak suton, sram te bilo, kako se samo usudiš!

Uglavnom, meni se čini da suton nije shvatio Foresta Gumpa. Forest se nikad nije nastojao uklopiti. Oni koji se nastoje uklopiti rade stvari onako kako to rade ljudi u onoj grupi u koju se nastoje uklopiti. Nastoje kopirati stereotip i ne isticati se ni po čemu osim po toj dosljednosti kopiranja. Biti što je više moguće ne-svoj to je cilj onih koji se nastoje uklopiti.

Forest to nikad nije radio. Forest je samo prihvaćao ideje, a onda bi od njih napravio nešto posebno, nešto svoje, što se ustvari nikako i nigdje nije uklapalo.

Da se Forest pokušao uklopiti u football tim na faksu on bi nastojao igrati kao i ostali, učiti tipske akcije i njihove kodove, trenirati kako zaustaviti protivničkog quarterbacka i natjecati se u povaljivanju cheerleadersica. Umjesto toga, Forest je shvatio da je ideja igre da jajasta lopta prijeđe preko crte na kraju igrališta i to je radio na svoj način: zgrabiš loptu i doneseš ju na kraj igrališta trčeći tako brzo da te nitko ne može sustići. I to je to, cilj postignut, pa se vi slikajte s vašim quarterbackima. To po meni nikako nije uklapanje.

A nije to ni ono trčanje s kraja na kraj Amerike. Forest se nije išao uklopiti u jogging društvo koje trči jedan sat svaki dan radi ljepšeg izgleda. Za njega je trčanje tek ideja koju je dobio od Jenny zajedno s tenisicama. U njegovom trčanju nema cilja ni očekivane nagrade, ono je samo sebi svrha. (Ima u tome nešto od učenja Castanedinog Don juana.) A oni koji su pokušali Forestovom trčanju nametnuti svrhu i uklopiti s u nju, ostali su zgranuti kad je on nakon više od tri godine trčanja jednostavno stao i rekao "Mislim da ću sada poći kući." Meni najdraži dio filma, kajla onima koji ne mogu postojati a da se ne uklope.

I tako, kad se pogleda pažljivije, vidi se da ništa od onoga što Forest radi nije uklapanje. Ni njegovo spašavanje poručnika Dana, ni pokazivanje guzice predsjedniku, ni igranje ping-ponga, ni govor na anti-ratnom mitingu, sve je to bilo više u stilu: tražili ste - eto vam ga. Ne, nije to uklapanje.

Ne slažem se ni u pogledu happyenda. Happyend je nešto što se u ovaj film (pazi sad...) ne uklapa. Je li happyend što mu na kraju umire jedina žena koju je u životu volio i on ostaje sam sa sinom? Ne bih rekao. Jedino što bi se moglo (pazi sad ...) uklopiti, ali ne u film o Forestu Gumpu nego eventualno u općeprihvaćeni holywoodični stereotip happyenda, je Forestovo bogaćenje ulaganjem u dionice "neke tvrtke koja se bavi jabukama", ali to je za njega toliko nevažna stvar da se nikako ne može smatrati happyendom. To je samo još jedna od velikih stvari koje se niz Foresta slijevaju kao voda niz patkina leđa. No isto tako se ne može niti reći da film ima tužan kraj, unatoč Jennynoj smrti, Jer Forest to prihvaća s istom postojanošću kao i sve ostalo što život stavi pred njega. Jednostavno, na Foresta se ne mogu primijeniti stereotipi.

Kad se osvrnem, ima u mom životu dosta forestgumpovštine. Od ranog djetinjstva pa nadalje. Prihvaćao sam razne ideje i od njih ponekad radio čuda. U osnovnoj školi rekli su mi da bih mogao ići na državno natjecanje iz fizike. Fiziku sam volio ali ju nikad nisam shvaćao kao natjecateljski sport (kao ustalom ni sve ostale sportove). No kad sam već bio na natjecanju odradio sam stvar kako sam mislio da treba i osvojio prvo mjesto. Forestgumpovski. Poslije sam zabrljao stvar kad su me povodom toga intervjuirali na lokalnom radiju pa sam propustio spomenuti koje zasluge za moj uspjeh ima moj razrednik koji je ujedno bio i ravnatelj škole. Nije ih imao, pa ih nisam ni spominjao. Forestgumpovski. Nikako to nije bilo uklapanje. Razrednik me je poslije toga dugo vremena ignorirao. Što mi nije teško palo jer mi i inače nije neku pažnju posvećivao.

Najprije nisam namjeravao ići studirati. Sticajem okolnosti, koje sad neću opisivati, morao sam se maknuti iz svog rodnog mjesta. Pa sam otišao na studij, završio fakultet i ostao raditi na faksu kao asistent i znanstvenik. Forestgumpovski. Devet godina poslije, kad sam odlučio prekinuti znanstvenu i započeti poduzetničku karijeru, tadašnji ministar znanosti je o tome govorio na televiziji. Kao ilustraciju lošeg položaja znanosti u Hrvata. Forestgumpovski.   

Poput onog Forestovog trčanja, mnoge sam stvari u životu radio iz jednostavne želje da ih uradim. Osnovao sam nekoliko, i danas postojećih i poznatih, stručnih udruga. Dao sam ime i program jednoj od uspješnijih Vladinih ustanova (ne, nikad nisam bio niti u jednoj političkoj stranci, niti sam formalno bio član vladajućih struktura). Godinama nekima na vlasti nabijam u glavu ideju o učinkovitijem iskorištenju telekomunikacijskih kapaciteta državnih i javnih poduzeća. Nedavno čitam u novinama da je naša nova/stara Vlada došla baš na tu genijalnu ideju, pa bi se moglo uskoro nešto pokrenuti. Guzicu doduše nisam pokazao predsjedniku ali sam nepozvan upao na sjednicu Vlade. Forestgumpovski. 

Ima još primjera, al' nije bitno. Bitno je da sam sve te stvari uradio jer sam ih želio uraditi a ne zato što ću od toga poslije imati neku korist. Forestgumpovski. Korist su obično poslije prigrabili neki drugi, koji su se uklopili, a ja bih poslije nekog vremena rekao "Mislim da ću sada poći kući".

Jedino gdje se Forest i ja razlikujemo je što se ja nisam i nikad se neću obogatiti. To je cijena neuklapanja. Ali evo što ću vam reći: "Baš me briga!" A isto bi vam odgovorio i Forest Gump, kad biste ga pitali. 

A u konačnom se zaključku ipak moram složiti sa sutonom - ne pada mi ni na pamet da se ikamo idem uklapati.


unbeliever @ 17:29 |Komentiraj | Komentari: 6 | Prikaži komentare
utorak, veljača 5, 2008
Oblaci su u niskom, prijetećem, letu nad gradom i nevoljko ispuštaju svoj teret, kap po kap. Pjevušim potiho:

Raindrops keep fallin' on my head
And just like the guy whose feet are too big for his bed
Nothin' seems to fit
Those raindrops are fallin' on my head, they keep fallin'


Lori i Maloj se izgleda više sviđa ona iz vrtića:

Kiša pada kapljicama kap, kap, kap ...
Gazi patak baricama šljap, šljap, šljap ...


Šljapkaju po baricama i švrljaju po livadici čije blato pokriva trava jednako uspješno kao što kosa začešljana od lijevog uha prema desnom pokriva ćelavu glavu. U susret nam dolazi omanje društvo kojega čine kapetan Jack Sparrow, jedna crna mačka, ninja kornjača Donatello i neka nepoznata princeza. Lora i Mala pokazuju veliko zanimanje za njih. Princeza stane vrištati (šta bi drugo princeza...).

"Ne bojte se, one bi se samo igrale" - umirujem ih.

"Ja se bojim pasa" - ciči princeza.

"Ma nisu ti to psi, to su djeca maskirana u pse, idemo u maškare" - sine mi spasonosno rješenje prije nego princezi posve propadne večer.

I društvo odlazi dalje smijući se. Gledan za njima i mislim "Pa, kad smo već ..."

Bili smo prilično uspješni. Donijeli smo kući dvanaest pasjih kolačića, konzervu Pedigre Pala, dvije manje konzerve Chappija i jednu Dein Bestes, dva krmenadla a kao krunu svega Lora je zaradila čitavu kost od teleće goljenice.

unbeliever @ 06:52 |Komentiraj | Komentari: 0
I'm a Believer?

Unbelieverovo geslo

"Ne mogu se načuditi u što sam sve prestao vjerovati."

Unbelieverova molitva

Smijeh trese đavolove kosti
Dok tintom mrljam svoje prste.
Bože, grijehe literarne oprosti
Ne marim za ostale vrste.

Unbelieverov životopis

Rođen znatiželjan i ljubopitljiv, rastao čeznući i učeći, sad postajem star i mudar. Naučio sam mnogo i zaboravio toliko koliko neki ljudi nikad neće znati. Znam da ću umrijeti neznalica.

Hum with me ...


Za onih jedan posto...

Index.hr
Nema zapisa.